
Nederst i artiklen kommer vi til sagens kerne: "Særligt de unge, børnefamilierne og de tidligere Irma-kunder har ikke været så loyale, som man havde håbet."
Jeg er én af de tidligere Irma-kunder, der har svigtet Alma. Men det skyldes altså i høj grad at Alma har svigtet mig.
Kig på de to skillerter på billedet herover:
Alma 💙 økologi
Alma 💙 lokale varer
Mit problem er, at lokale og eksklusive varer fra små, innovative fødevareproducenter (varemanifestets punkt 7), trumfer økologien (varemanifestets punkt 1). Alma 💙 lokale varer
Prøv bare at se, hvad Alma byder på i efterårsferien:
- Noma Projects - Gourmet, eksklusivt, vegansk.
- Frankly Juice - økologisk, koldpresset, uden sukker.
- Møn bolcher - Håndlavet, ikke-øko, fra 269 kr/kg.
- Viva Olivia - mest ikke-øko, eksklusive produkter & høj pris
- Skands bryggeri - Mikrobryggeri, delvis øko, literprisen starter ved 60,-
- Pastariget - Bornholmsk gourmetpasta. Ikke øko. 174 kr/kg
- Tempty - Vegansk svamperodsprotein *)
- Husted vin - Gourmet-vine og delikatesser
- Matr - Vegansk svampeprotein **)
- Sparkling T - vin, baseret på grøn te. Jeg har smagt det, det var ikke min kop T.
- Ostebørsen - Igen mikro-gourmet-produktion
Der satses på dem der har pengepungen og ideologien i orden. ... men hverdagsøkologien, det for børnefamilierne - det glimrer ved sit fravær.
I Alma kan man få fine navne og tilsvarende meget højere priser i stedet for den hverdagsøkologi til lidt højere priser, som jeg fandt i Irma. Og der er rigtig mange af de varer, jeg kom i Irma efter, som jeg ikke længere kan få. Jeg savner et stort udvalg af økologisk kød og fisk, økologisk kolonial og især økologi der ikke samtidig er ideologi, altså noget, der ikke er det, jeg kalder økologi ... og.
Det er fint, at der er de eksklusive varer til speltmødrene og Frederiksbergfruerne, men når basisvarerne til den gennemsnitlige børnefamilie ikke også er der til en rimelig pris, så vakler fundamentet under det hele, i hvert fald for mig.
- - - - - - - - - - - - - -
Vi tager også lige de almindelige tilbud i uge 42:
Smør er det eneste, jeg som børnefamilie ville have puttet i indkøbskurven. Måske har børnefamilier ændret sig, siden jeg selv stod der, men jeg tvivler, efter hvad jeg ser på mine daglige indkøbsture.
Mit helt store problem er, at mange af de varer jeg købte i Irma, var specialfremstillede for Irma, og dermed slet ikke findes længere.
Det tog Børge Olsen og hans efterfølgere årtier at bygge alt det op, som Coop smadrede på ingen tid. Men det tager altid længere tid at bygge op end at ødelægge, desværre. Og jeg tvivler efterhånden på at Alma har viljen, modet og især tiden til at bygge en ordentlig og familievenlig forretning op.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
*) Tempty ingredienser: Rød quinoa, grønne linser, gulerod, fermenterede svamperødder (15%)*, Havregryn, rapsolie, salt, kartoffelmel, løgpulver, tørret persille, sort peber.
**) Matr ingredienser: Bælgfrugter 38 % (ærter, lupin), rodfrugter 38 % (kartofler, rødbeder), glutenfri havre 19 %, vand, reduceret rødbedesaft, salt, timian, hvidløgspulver, svampekultur.
Begge dele højtforarbejdede fødevarer.


Ingen kommentarer:
Send en kommentar