Nyhedsbrevets tekst er i hvid på blå baggrund, som det er i e-brevet. Mine svar er sorte på hvid baggrund.
___________________________________________________________________________________
Kære Charlotte
Hvem bestemmer egentlig, hvad du lægger i din indkøbskurv? Dig selv eller industriens internationale giganter, der lokker med billige priser på usunde varer?
Der er to, der bestemmer, hvad jeg lægger i min indkøbskurv.
Supermarkederne ved at have det i deres udvalg, og mig, ved at lægge det i min kurv.
Det er bare trist, at der ikke er et større udvalg af godt, økologisk kød og fisk. for IKKE at købe noget mad er jo ikke en udvej.
Kræftens Bekæmpelse offentliggjorde for nylig en rapport, som viste, at 46 % af tilbuddene i dagligvarekædernes tilbudsaviser er usunde.
Jeg læser ikke tilbudsaviser, netop fordi de så sjældent har tilbud på det, jeg vil købe. Og det kan jeg jo se i butikkerne alligevel.
Det er både chokerende og forventeligt.
Forventeligt, og tallet er højere, fordi mange morgenmadsprodukter er at regne som slik, og plantefars og lignende bør tælle under færdigretter. Som for øvrigt ikke altid er af det onde. Nogle ting er lige så lødige, som dem jeg selv laver. Så den undersøgelse er skæv fra start til slut.
Næsten alle de usunde tilbud kommer fra gigantiske, ofte udenlandske, koncerner med enorme budgetter. De betaler kæderne og butikkerne for at reklamere for deres produkter, købe store mængder og placere dem attraktivt på de bedste pladser i butikkerne. Det er derfor, man ofte bliver mødt af en mur af slik, chips og sodavand, så snart man træder ind i et supermarked. Og det er det, der giver kunden fornemmelsen af "det gode tilbud".
Ja, de bedste pladser på hylderne er forbeholdt dem, der betaler. Og de skal nok også smadre konkurrenterne, hvis de får for stor succes. Se bare på Valio - det gode, finske laktosefri mejerimærke. Hvor er de henne nu ... spørg måske Arla, hvor meget de tilbød dem for ikke at være her længere.
I alma gør vi ingenting for at sælge slik, sodavand, chips og andre usunde varer. Det skyldes, at vi aktivt har besluttet ikke at forsøge at stimulere til overforbrug. Derfor har vi ikke tilbud, rabat og køb-mange-kampagner på usunde varer i store poser.
Er det mindre "diktatorisk" end det modsatte. Jeg har faktisk brug for tilbud på både sodavand og chips og lignende. Jeg vil gerne servere sodavand, når vi har fødselsdag, og vi er mange:
Og det er da totalt dobbeltmoralsk at I i Alma så ofte har tilbud på øl og vin.
Det er egentlig lidt dumt ud fra en købmandslogik, for vi kunne tjene mange flere penge ved bare at gøre ligesom alle de andre. Men i stedet gør vi os umage med at have et inspirerende udvalg af frugt, grønt, økologi og ordentlige fødevarer, fordi vi tror på, at det er det rigtige at gøre.
Og vi kan heldigvis se, at det virker. Frugt og grønt udgør 20 % af det samlede salg i alma. I andre dagligvarebutikker ligger dette tal omkring 10 %.
Tror I måske, det har noget med jeres kundeunderlag at gøre? Og jeg i hvert fald køber da bare mine sodavand og chips på tilbud i Netto i stedet.
Vi så selvfølgelig gerne, at vi nåede ud til endnu flere danskere, og vi er så taknemmelige for den opbakning, vi møder fra alle vores kunder.
Nu mangler vi bare opbakning fra regeringen, fordi vi gennemfører det, der er brug for i forhold til folkesundheden. Løsningen ligger lige for, fordi man kan kopiere alle de vilkår som gælder for tobaksvarer til også at gælde for slik, chips og sodavand.
Kæmp hellere for en nedsættelse af momsen - prisen er en bedre motivator end det der "halvkriminalisering" af varer. Skal børnene så heller ikke kunne købe slik førend de fylder 18? Dobbeltmoralen stikker også sit hoved frem her, da I gerne sælger øl og vin på tilbud til de voksne.
Så kan vi måske også hurtigere glemme svipseren med at nedsætte sukkerafgiften...
Masser af hilsener
Alfred Josefsen
Grundlægger af alma madmarked
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar