- Mindre skadelig kemi
- Mere dansk og lokalt
- Grønnere mad
Det store problem er, at mens Coop prøver på at lade som om vi har nogen som helst indflydelse på hvad der kommer på hylderne, er de godt i gang med at smadre kvalitet og udvalg af det, der allerede er i butikkerne.
De satser på billigt bras i stedet for kvalitet, og hvis det endelig er kvalitet, er det så "fint" og dyrt, at det kan være det samme.
Hvorfor skal vi for eksempel kun kunne vælge mellem billigt kød, Friland kød og Kobe-kød? Hvor blev Poppelgrisene af?
Hvor er de gode kiks fra Skotland blevet af?
Hvor er den velsmagende te og kaffe?
Hvor er Änglamarks fryseposer?
Hvor er de gode, økologiske grødris?
Stort set alle de "Irma"-mærkede varer er blevet af ringere kvalitet, med mindre i posen og til en højere kilopris.
Der er kommet nye til, men det er bare "smag forskellen"-varer, der er blevet ommærkede. Det vil sige, at det ikke er økologisk eller særligt udvalgt eller noget, det er bare ikke det allerringeste discount. Og jo, der er selvfølgelig en forskel på "klister-kød" og "rigtigt kød", skrabeæg og frilandsæg, ja endog på K-salater og Coop-salater, det er bare ikke godt nok til Irma-mærket, der står (har stået) for økologi og en højere end gemnnemsnitlig kvalitet. .
Det er vel egentlig en del af mit Discount eller bling-koncept, vi har gang i her.
Når det kommer til mad, står valget oftest mellem varer på disse "trin":
1. discount,
2. luksus-discount,
3. discount-økologi
5. vild luksus (Kobe-kød, Valrhonachokolade osv).
Stort set den eneste konsekvente undtagelse er mejerivarer, hvor Thises almindelige produkter gør, at alle fem trin er med:
- Private label (Arlas discount),
- Arlas normale varer,
- Arlas økologi,
- Thises normale varer,
- Thises urmælk, græsmælk osv.
Det er oftest på "trin 4" de varer, jeg for det meste gerne vil købe, befinder sig. Økologi, god kvalitet, men ikke lir og bling, og derfor værd at betale den smule mere for.
Det vil sige, at mit valg ❌ hvis jeg altså havde et - ville ville være en ordentlig vare til et par kroner mere, større valgfrihed og endnu mere økologi.
Som det er nu, kommer der mindre og mindre ned i kurven for hvert bbesøg. Snart er det kun Thises mejeriprodukter og enkelte specialvarer, jeg kommer efter, og det kan selv Coop ikke level af. Medlemmernes mærkesager ... eller Coops afværgemanøvre?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar