Allerførst tillykke til Alma - og lad os så kigge lidt nærmere pånyhedsbrevet
Alma fylder ½ år.
Kære Charlotte
I lørdags fyldte alma ½ år! Lad mig dvæle lidt ved det første halvår af almas levetid.
alma startede med brask og bram. Der kom mange tusinde kunder de
første dage. Enormt mange positive omtaler i alle danske medier og
styrteksponering på sociale medier. Karaktererne var i top.
Anmeldelserne var uendeligt gode. Vi fik roser fra alle sider, og de
fleste havde en oplevelse af, at alma tilførte København og
Frederiksberg noget nyt – en ny og efterspurgt kvalitetsudvikling af
dagligvaremarkedet.
Konceptet bestod med andre ord sin prøve, selvom det hele var
udtænkt med udgangspunkt i logik og intuition efter en
planlægningsperiode på 5-6 måneder. Og ih, hvor har jeg god grund til at
sige tak til alle medarbejdere og mange andre, som hjalp på mange
områder. Tak!
| | | | |
"Konceptet stod med andre ord sin prøve" Ja, eller måske snarere nej. Store kundemængder de første fjorten dage er ikke nødvendigvis et udtrylk for succes. Folk er nysgerrige. Folk prøver gerne en ny ting en eller to gange. En succes er, hvis de bliver ved med at komme.
Jeg plejer at sammenligne med dengang BonBons nye slik kom ud,
Hundeprutter,
Døde fluer,
Andemad,
Kloaslam,
Lossepladsen og
Løse tænder med tilsvarende klamme billeder. Jeg købte forsøgsvis en pose ... og blev ved. Ikke på grund af de tossede navne, men fordi slikket faktisk smagte godt, og var af en ordentlig kvalitet. I dag køber jeg det ikke længere, de
Løse tænder, som var mine yndlings, er udgået, og resten smager ikke som de gjorde.
Altså nyhedens interesse lokker mange folk til, men kun de tilfredse bliver.
Det var imponerende og nok et af de hurtigste udviklingsforløb i
branchen. Det betød også, at vi åbnede uden helt at have styr på alle
systemer og procedurer. Logistikken er i forvejen kompliceret, fordi
mange af almas særligt udvalgte varer kommer fra selvstændige
leverandører og ikke kun fra store logistiklagre.
Vi skulle med andre ord flyve, mens vi byggede maskinen. Det var
hårdt, men det gik godt. Der var ikke altid korrekte mængder varer på
hylderne. Nogle gange udsolgt, og andre gange havde vi købt alt for
meget.
Kunderne har taget det hele med virkelig godt humør og en empatisk
forståelse af, at det er vanskeligt at bygge noget helt nyt fra bunden
og uden de etablerede strukturer, som alle de andre dagligvarekæder har
opbygget gennem årtier.
|
|
|
|
|
Igen, nyhedens interesse; vi var parate til at tilgive og bære over med meget, men nu er det blevet hverdag, hvedebrødsdagene er ovre, og vi vil se konsistens og fremgang. Ikke længere tomme hylder eller de samme varer som i andre supermarkeder.
Hvad kunne jeg ønske mig mere af? Her tre af de vigtigste ting:
- Højere indkøbsfrekvens: I begyndelsen var nyhedens
interesse enorm, og der kom mange kunder langvejs fra. Det gør der
heldigvis stadig, og det er jeg meget taknemmelig for. Jeg vil dog gerne
ønske en lidt højere indkøbsfrekvens, så man lejlighedsvis (måske på
månedsbasis) tager turen og forsyner sig med en god dosis, der kan holde
længe derhjemme.
- Flere børnefamilier: Der var og er stadig mange
yngre kunder og børnefamilier på indkøb. Også for denne gruppe drømmer
jeg om en øget indkøbsfrekvens og øget prioritering af ordentlig mad. Vi
har gjort os umage med at kunne tilbyde varer, som også passer til de
yngre generationer, bl.a. plantebaseret mad, bælgfrugter, naturvin og
meget andet. Tilbagemeldingerne siger desuden, at det er dejligt ikke at
skulle forcere fristende slikhylder med børnene for at komme frem til
kassen.
- Opbakning fra regeringen: Endelig synes jeg, at
almas profil som en butik, der bekæmper ultraforarbejdede fødevarer, bør
have mere opbakning fra bl.a. regeringen, som ønsker, at hele landet
bør gå i almas fodspor. Vi er et levende laboratorie, som viser, hvad
alle bør gøre, og det er et stort ønske, at flere – også officielle
myndigheder – lader denne virkelige inspiration vandre videre.
Det har været et skønt første halvår. Det har været umagen værd.
Heldigvis vidste jeg ikke, at opgaven var så stor, som den har vist sig
at være 😄
Tak til jer alle for opbakningen. Gi' den endnu mere gas i næste halvår og indtil vores første fødselsdag.
|
|
|
|
|
- Højere indkøbsfrekens. Det kunne jeg også godt ønske mig at bidrage med, men det kræver netop at Alma lever op til sit eget varemanifest, sælger ordentlig mad til en ordentlig pris, og ikke har mangel på den samme vare i månedsvis.
- Flere børnefamilier. Kan jeg i sagens natur ikke udtale mig om, men plantebaseret er ofte et andet navn for ultraforarbejdet, og Naturvin lige så skadeligt for forældre og børn som den almindelige.
Da jeg havde små børn, var det et hyr at finde økologiske varer - jeg husker stadig min glæde, da Netto begyndte at sælge økologisk mælk - og vi er faktisk godt på vej derhen igen. Flere af de steder jeg handler, er det igen blevet svært at finde andet end hakket kød, sådan som det også var i starten. Og det synes jeg ikke Alma gør meget for at forbedre. Deres udvalg af økologisk fjerkræ og kød er sørgeligt magert, og vildtfanget fisk ditto. - Opbakning fra regeringen. Hvis regeringen virkelig mener det, så er en fjernelse af moms og andre afgifter på økologiske varer vejen frem - og måske en højere afgift på smøger, øl, vin og sprut.
Hele brevet her lyder mere som et nødråb: Vi mangler kunder, vi mangler indtægter. Og ja, jeg ville gerne handle mere i Alma, men så længe de ikke sælger det jeg kommer efter, må jeg melde hus forbi.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar