torsdag den 9. februar 2023

Nu uden Irma

Eftersom Coop jo har besluttet at Irma skal lukke og slukke, må Uglen finde andre steder at købe sine varer. Det er både besværligere, dyrere og tager længer tid.
     Det må dokumenteres, for ellers er der en risiko for at den sløve uglehjerne tager over, og Uglen ender i Coop igen.
     Kvickly er for mig en af de helt store skurke i denne her ligning. De vil gerne suge alt til sig. dagligvarer, apotek, posthus, lotto og tips, aviskiosker, bager ... Derfor har Uglen besluttet at undgå at lande dér hvis muligt.

I dag står menuen på lasagne. - faktisk lasagnette

Ingredienser:
Hakket okse, øko, fra Rema 1000               
Squash, Øko, fra Netto
Porre, øko, Netto
Svampe, øko, Rema 1000
Peberfrugt, øko fra Irma *)
Mælk, Laktosefri æko Thise sød, fra Kvickly tilbud #)
Tomat-passata, Øko fra Irma **)
Mel, speltmel  Kvickly ##) 
Pasta: Økologiske tubettini fra Netto. Møj-meget dyrere end Irmas hverdag. Vi duer ikke til lasagneplader
Dertil får vi salat, hvor det hele blev købt Irma i søndags - som sædvanligt *)

Så starter vi. Og ups, jeg har allerede revet en squash ned i gryden. Jeg hakker champignoner med en æggedeler. Det er meget nemmere.

Grøntsagerne er kommet op, og kødet bruner.

Så endte grøntsagerne nede hos kødet igen. Jeg tilsatte tomater passata - endnu en ups uden billede - og mens det passede sig selv, lavede jeg bechamelsovs.
     Bemærk datoen på mælken. Bedst før - ofte god efter. Det passede i hvert fald - den var fin.

Færdig sovs.

Så kogte jeg en halv pose af dem her, og det var alt for mange, en kvart pose havde været nok.

Lag på lag i en form og ind i ovnen i en halv time. Hokus pokus, færdig lasagnette.
Det tager ca. tre timer fra start til lasagnen står klar ... hvis man skal gøre det helt efter bogen. I dag havde jeg travlt, og det tog godt en time fra start til slut. Men jeg skal jo ikke se på at kødsovsen koger eller er  i ovnen, så min aktive tid var knapt det halve. Det vil sige at som et weekendmåltid er lasagne oplagt. Man kan sagtens lade bolognesen passe sig selv, medens man ser en god film, graver have eller hjælper ungerne med lektier. 


NOTER

*) Peberfrugter og andet grønt fås i Netto eller Rema 1000 fremover
**) Purerede tomater øko ... hvor? Nettos Øgo har noget i flaske, der duer.

#) Thises mælk er én af de uundgåelige. Vi køber dog normale mejeriprodukter - dvs. økologiske men ikke-laktosefri - i Netto,
     Arlas smager af bvadr, og deres laktosefrie produkter er delvis tilsat carageenean eller johannesbrød-kernemel, der også giver maveproblemer.
     Gram slot (Remas øko) gør det ikke i laktosefrit, og det samme gælder Naturmælk i Netto (Løgismose og Øgo er også Naturmælk) og Øllingegård i Meny.
     Valio fås nu kun i Sverige efter at de blev fordrevet fra det danske marked.
     Arj, jeg kunne selvfølgelig ud over at rende hele byen rundt, tage en bus til en anden mindre by. Der er i det mindste en Brugs, der er mindre 'slem' end Kvickly .. det må planlægges

##) I Kvickly koster 1 kg øko speltmel fra Änglamark 17,25 kr. Jeg kan få lov at betale 53 for Urtekrams enten dér eller i Brugsen, eller endnu mere i økobutikken. Det kan jeg ikke forsvare rent økonomisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar