onsdag den 8. februar 2023

Myten, som slog Irma ihjel

Irma er dyr

Hvis man sammenligner dagligvarepriser, boner Irma ud i den høje ende, tror de fleste. Nu er der så flere, der har tjekket det og de ender alle sammen med at Irma ligger på omtrent samme niveau som Netto.
     På nettet har jeg så ledt efter prissammenligninger. Der støder jeg ind i nogle problemer:
1. Irma er ikke med på listen.
2. Forskellen på 40 dagligvarer mellem dyrest og billigst er under 10 kroner. (9,38 kr helt præcist)
3. Der er ikke ret mange af varerne på den liste, jeg nogensinde køber, og ikke en eneste økologisk vare.
4. Der er varer med, jeg ikke ville kalde dagligvarer. Cola, chips, peanuts.

For Irma ER dyr! Det, der er dyrt i Irma er bare ikke det, jeg ville kalde dagligvarer.
     Irma er væsentligt dyrere på: Chips, sukkersødede morgenmadsprodukter, sodavand, øl, vin og spiritus og slik. Men er det dagligvarer? Burde det være dagligvarer?
     Er chips, sodavand osv. ikke kun noget, man får - eller burde få - ved festlige lejligheder?
Jeg ved godt, at nogle chips fører sig frem med smagen af fredag, med er det rigtigt? Fredagsslik, fredagschips fredagsbajer osv.
     I "gamle dage" var chips noget, man gik til jul, nytår og andre store fester. Ligesådan med øl og sodavand. Man fik dessert om søndagen, og måske en kage til eftermiddagskaffen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar