tirsdag den 14. februar 2023

Todelt marked

     Når jeg går på indkøb, kigger jeg på priser. Det er en uafrystelig vane. Vi var studerende i mange år, og ville gerne rejse hver sommer. Så fik vi børn, mange børn. Jeg, der ellers ikke er god til tal, kender priserne på langt de fleste af de dagligvarer vi bruger.
     De varer, jeg leder efter, er dem, hvor kvalitet og pris passer sammen. Men på det senere synes jeg varernes kvalitet/pris er begyndt at fordele sig sådan her:
Enten-eller-puklerne  
  Ja, jeg ved godt, at det ikke er en fin graf af den underlige fordeling med pukler i begge ender - som jeg ikke kan huske hvad hedder og derfor ikke kan finde på nettet - men den her ligner da.
     Altså, enten kan jeg få den helt billige discount-udgave eller også den helt dyre gourmet-version. Den der mellemvare, den er på vej ud.

Et billede siger mere end mange ord, så værsågod:
     To poser speltmel i Kvickly. Og bare lige for at være helt klar i mælet: Dette billede var slet ikke taget for at illustrere denne pointe, så jeg siger IKKE at Änglamarks speltmel er discount. Men princippet er det samme.
Dette billede tog jeg i Irma i dag. Her har vi midten. Kvalitet, men ikke himmelråbende dyrt.

     Speltmel endvidere et rigtig dårligt eksempel, fordi der er tekniske årsager til den høje pris. Spelt er dyrt, og jeg undrer mig over, at Coop har det så billigt.

Men så kan vi da kigge på flormelis i stedet.
Bør det økologiske være SÅ dyrt - og bør det konventionelle være SÅ billigt?

-- 💙 --

     Efter at have været i Irma, havde jeg et kvarter til bussen gik hjem igen. Der ligger en Imerco lige ved siden af, og jeg ledte efter en ny dejskraber. YUCK! 145 kr for den billigste, der var på tilbud og 195 kr. for den dyreste. Det er lige lidt mere, end jeg vil betale. Så kan jeg få en discount-én i Netto eller Rema1000 for 19,95. Men den holder ikke, og jeg er ikke tryg ved materialerne ... det er jeg for øvrigt heller ikke i Imerco.
     I gamle dage ville jeg så være gået i Brugsen, men den har også udviklet sig til en enten-eller butik med billig discount brokket sammen på reolerne og dyr livsstil sat smart op på "torvet". Hvor kan jeg få nogenlunde kvalitet til en nogenlunde pris?

2 kommentarer:

  1. Rigtig god pointe - saadan har jeg aldrig taenkt paa det og det er helt utroligt hvor meget dyrere det er i COOP. Vi kommer til at savne Irma!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg har tænkt meget på det senere. Og jeg har skrevet en masse, mere eller mindre forvirrede indlæg. Det er rart at vide, at der er nogen der både læser og forstår, hvad jeg prøver at sige.

      Slet