fredag den 1. marts 2024

Pristallet ~ jeg undres

Vi får altid at vide, at ting pristalsreguleres  det vil sige, at de relativt set skulle koste det samme i dag, som de gjorde engang, inflation, lønstigning osv taget i betragtning.
     Jeg undres. For hver gang jeg er inde og tjekke, hvad en vare ville koste i nutidskroner, er det altid væsentligt mindre, end det den faktisk koster. Der må altså være en hel del varer - som jeg så ikke tjekker - der relativt er blevet billigere.

For eksempel i dag læste jeg på DR.DK at

"..., og prisen var blot 75 øre." står der. Min første reaktion var ... og det var sikkert mange penge den gang.
Men nej det var det faktisk ikke.
      Danmarks statistiks prisberegner fortæller mig at det er 17,21 i nutidskroner!
     Det aktuelle nummer af Anders And & Co. koster hele 42,95.

Busbilletter er en af de andre ting, jeg har tjekket. En krone pr. zone lød det da takstzonerne blev indført i 1975.
      Fra og med søndag den 21. januar 2024 blev prisen for at rejse 2 zoner sat op til 20,50 kr, hvis jeg bruger Rejsekortet. Betaler jeg derimod kontant, koster rejsen fortsat 24 kroner.
     Lad os så se, hvor meget sådan en billet skulle koste, hvis den havde holdt sig til pristallet. Altså, 2 kroner i 1975 bliver til hvor mange i dag? Fordi jeg ikke stoler på mine matematikfærdigheder, har jeg nok engang ladet Danmarks statistiks prisberegner regne det ud for mig:

    11,06 kr. er svaret.

Der må altså findes nogle - mange - ting der er blevet billigere. Ellers giver pristallet jo ingen mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar