tirsdag den 30. maj 2023

"Variation" i udbuddet i dit supermarked Mejeri

I denne lange artikel tager jeg fat i udvalgte varegrupper. De er udvalgt efter det kriterium, at det er varer,  jeg køber ofte og bruger flere gange om ugen. Jeg har fire grupper: Mejeri, mel & pasta, mayonnaise & salater, Kødpålæg  og kiks
     Grønt og frugt har jeg opgivet, da de ofte kun er mærket med ophavsland, økologikontrolmyndighed og "Produceret for Kædens navn"
     Og så er jeg blevet enig med mig selv om at dele dette indlæg op i fire portioner, så her kommer det første: Mejeri
     Det kan godt ske at det meste af det her er gentagelser, men bær over med mig. Jeg synes faktisk at det er vigtigt at vide, hvem der har fremstillet det, man putter i munden.


     Mejeri
I køledisken findes der fire-fem store aktører i Danmark.
Jeg stoler altså 100 % på mejerinumrene - ellers er vi i deep shit!

Arla: Mejerinumre M119, 165, 166, 187-233, 276 og sikkert flere.
     Sælges overalt, hvor man kan få mælk. Arla har opkøbt mange små mejerier og fremstiller mælk til butikkernes egne mærker, så i hvert fald Kløver, Mejse, Yoggi, Tusindfryd, Engvang, Gestus, KløverBlomst og First Price, er alt sammen Arla. Måske også noget af Nettos Øgo. Man gør klogt i at tjekke mejerinumrene.

Thise: M123
     Sælges hos Irma, Coop og enkelte andre. Bare god mælk - også laktosefri. Irmas og 365 er også Thise.

Naturmælk: M302
     Svær at finde i de originale kartoner med koen, hvis ikke lige man bor i nærheden af gårdbutikken i Tinglev eller handler i Bilka eller Føtex. God mælk, der ofte holder længere end datoen. Naturmælk har også et pænt udvalg af laktosefri varer, men udvalget er skrumpet, og de er svære at finde.
     Meget af den mælk, der sælges under mærkerne Salling Øko (Føtex & Bilka), Løgismose og Øgo (Netto) kommer faktisk fra Naturmælk*). Hvorfor Netto har disse to konkurrerende egne mærker fatter jeg ikke helt. Igen tjek mejerikoden - det er det eneste, vi faktisk kan stole på.

Øllingegaard M306
     Sælges hos Meny og fra Naturmælks gårdbutik. Desværre har Øllingegaard kun laktosefri minimælk og creme fraiche (udgået i 2024). Selvom smagen på al deres mælk er i top, holder den ofte ikke så godt.

En lille parenses: Naturmælk og Øllingegaard er faktisk fusioneret pr. 1. januar 2017. Vi som forbrugere mærker ikke meget til det, ud over altså at Øllingegaards mælk nu også fås i Tinglev.

Løgismose: M180 - Løgismose er et mejeri, der nu ligger ved Vejle på Fyn; de fremstiller oste og andre mejeriprodukter, men billedet mudres af, at det også en indkøbscentral, der opkøber luksusvarer og sælger dem under mærket Løgismose. De modtager også mælk fra Naturmælk*), så man må tjekke mejerikoden for at se, om det er 180 Løgismose, eller 302 Naturmælk, der står bag indholdet. Smagen og holdbarheden er i begge tilfælde i top. 

Gram slot:  M213
     Sælges kun i Rema1000. Økologisk og velsmagende, men emballagen gør at jeg ikke kan bruge den. Enten løber det halve ud i køleskabet, eller også bliver den sur. Og så har de ikke noget laktosefrit.

Mammen ost: M183
     Oste, hytteost - også øko eller laktosefri. Fjollede navne, men god smag.

De fleste andre varemærker er som sagt enten opkøbte gamle mejerier eller supermarkedernes egne mærker.
Ja, den er fin, men desværre åh, så upraktisk.


- - - - - - - Noter - - - - -

*)      Naturmælk står bag Salling Øko (kilde - opslaget findes ikke længere, Fødevarestyrelsens nyheder forsvinder nu efter ca. 3 år) og Løgismose (kilde)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar