Efter at være flyttet tilbage til Danmark fra Tyskland, hvor vi havde tilbragt et år, blev jeg begejstret, da Aldi og Lidl - to tyske supermarkedskæder - åbnede i Helsinge, den ene, Lidl, næsten inde i centrum, den anden, Aldi, et stykke udenfor byen ... nu kunne vi få meget af det, vi savnede fra Tyskland. Gode pølser, sært syltetøj, slik, kager, yoghurt i bøtter, fyldepenne, adventslys i fire forskellige højder, julekort med krybber og engle ... masser af sære ting.
For nogen tid siden var jeg i Aldi igen. Jeg kommer der ikke så tit, for der er vel en kilometer derud til fods - og kiggede efter julekager, juleslik og en hel del andre varer, jeg plejer at købe der. Deres Stollen (tyske julekager) var de samme gode, som de også havde haft de foregående år. Men deres øvrige udvalg var væsentligt mindre igen i år. Og så var det præcis det samme som jeg havde set i Netto, Lidl og Rema1000 inde i byen. Sådan havde det også været til halloween og til oktoberfest.
Mit yndlingsslik var udsolgt, og jeg spurgte en medarbejder, om det mon kom igen. Det kunne han ikke sige, for varebestillingen var nu digital og centraliseret. Han kunne ikke se, om det kom, eller bestille hvad, der skulle komme. Jeg købte Stollen nok til hele julen og gik igen.
Forleden var jeg så Aldi igen - jeg havde et ærinde i nærheden og ville lige se, om mit yndlingsslik skulle være kommet - men gik skuffet ud af butikken med en tom kurv. Mit yndlingsslik var ikke kommet, og den der lap med varenavn og pris var fjernet - det betyder normalt at varen er udgået.
Så gik jeg en runde og kiggede på slagtilbuddene, de faste varer og sæsonvarerne, og konstaterede, at Stollen (de der tyske julekager) var den eneste vare, der var anderledes her, end i resten af byens butikker (af dem, jeg køber, naturligvis). Alle de andre sære, tyske varer, jeg havde købt der gennem årene, var enten udgået eller erstattet af billigere, dårligere produkter, mestendels fra andre lande end Tyskland. Og Stollen havde jeg jo allerede købt sidste gang, jeg var der. Så nu kan jeg vente et helt år med at handle der igen.
Uglens brokke-blog om mad, madlavning, økologi, indkøbsmuligheder og al den slags.
Næsten alt, der drejer sig on Coops "personlige" tilbud, har nu fået deres egen blog.
Et tryk på Om de "personlige" tilbud i sidebjælken, tager dig derhen. Uglegylp tager dig tilbage hertil igen.
fredag den 25. november 2022
Aldi ~ Centralisering og digitalisering
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar