tirsdag den 2. januar 2024

Nytårskrudt

 Mens jeg sidder og skriver, kigger jeg på tre bordbomber og en rulle serpentiner. De ser egentlig festlige ud, sølvglitrende og fine, og bordbomberne rasler oven i købet, så der er ikke bare konfetti inden i.
     Men vi havde ikke lyst til at fyre dem af - de tre er resterne af en pakke på fire, og så havde vi købt én stor. Vi fyrede først den store af. Den spruttede og sagde så "Flupp!" Ikke noget stort brag, ingen regn af konfetti, flag og småting, indholdet hang bare lidt ud over kanten af bordbomben.
     Så tog vi en af de små. "Flupp" igen og samme resultat. Det er ligegodt pokkers at der ikke er krudt nok i sådan en tingest til at løfte en smule konfetti - og stemningen - den ene gang om året.

Serpentinerne ... det var lidt det samme princip, en rulle semi-perforeret 'sølv'papir. Så når man hev en serpentin af rullen, fulgte indmaden fra hele rullen med ud.


For nyligt har jeg set konkurrencesamfundet beskrevet som en konkurrence om hvem der kan sælge mest og billigst bras til flest. Jeg begynder at tro på at det er den helt rigtige definition.

-- 🎇 --


I år kom jeg ikke ud og købe fontæner, raketter, batterier eller den sags. Det er IKKE af ideologiske årsager, snarere tværtimod, jeg vil hellere end gerne fyre af for at fordrive det gamle års dæmoner og byde det nye år velkommen. Men det er bare så besværligt. Jeg skal allerhelst bestille på nettet i forvejen, og så vandre halvvejs ud ad byen, ud i industrikvarteret får at få det, stå i kø på en mudret og regnvåd mark  ... Heldigvis har jeg masser af mere vejrbestandige naboer med bil, så der var virkelig meget og flot fyrværkeri at kigge på natten igennem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar